Onze online kappersgroothandel voor hair & beauty professionals, Kapperskorting.com, heet vanaf nu Haibu; een samensmelting van de woorden hair en beauty. Deze naam past beter bij het brede aanbod en de nieuwe missie. Hoe maak je van zo’n grote verandering een succes?
Naast kappersproducten verkoopt onze webshop ook duizenden beautyproducten, zowel aan zakelijke als particuliere klanten. Dat willen we terug laten komen in de naam en Kapperskorting.com dekt volgens ons dan ook niet meer de lading. De Duitse webshop heet al Haibu.de en onze fysieke winkel in Amersfoort heeft de naam Haibu Experience Center. “We wilden de naam Kapperskorting.com al eerder veranderen, maar uit onderzoek bleek dat het een sterk merk was in de branche. Dat we het nu toch doen komt omdat de nieuwe naam beter aansluit bij de wensen van onze leveranciers en klanten”, zegt CEO Kayo Klein Obbink hierover.
Haibu verkoopt niet alleen 15.000 verschillende kappers- en beautyproducten, maar is ook een platform voor de nieuwste trends, informatieve blogs en leuke tutorials. “Voor onze klanten verandert er helemaal niets. Voor hen blijft Haibu dezelfde vertrouwde webshop, met dezelfde producten, dezelfde service en dezelfde scherpe prijzen. Maar als platform zijn we breder geworden. We bieden bijvoorbeeld ook trainingen aan. De focus blijft nog steeds op de professional, maar we verkopen ook aan consumenten. Daarom dekt de nieuwe naam de lading beter”, aldus Klein Obbink.
Het voorbereiden van de naamsverandering werd een intensief traject. Alles moet kloppen: het design, het nieuwe logo en natuurlijk de overgang naar de nieuwe domeinnaam Haibu.nl. Kapperskorting.com had een enorme ranking opgebouwd in Google en onze hele SEO en SEA strategie hing hiermee samen. Daarom hebben we webshopontwikkelaar Elgentos ingeschakeld. Zij hebben veel ervaring met alles wat er bij de technische kant van de re-branding van webwinkels komt kijken.
In de ochtend van 19 januari kwam iedereen die naar Kapperskorting.com ging vanzelf terecht op Haibu.nl. We hebben minimale downtime gehad. De eerste tijd merkten we verschil in inkomsten omdat Google zich nog moest aanpassen aan ons nieuwe domein en minder klanten wisten ons te vinden dan normaal. Maar dit hebben we kunnen opvangen door te gaan adverteren met billboarding en door de samenwerking met onze ambassadrice Xelly Cabau van Kasbergen op social media.